Sikeres agrárvállalkozó kapta Gránit Oroszlán Példakép különdíját -interjú Dr. Németh Zoltánnal

majort
2021. 06. 12., szo – 10:24

Magyarország legnagyobb férfiközössége, a Férfiak Klubja idén immár negyedik alkalommal osztotta ki a Gránit Oroszlán Példakép Díjakat. A győztesek Apa, Férfi pedagógus, Mester, Közéleti és Felelős üzletember példakép és Agrár Különdíj kategóriában vehették át az elismeréseket. A kitüntetéssel olyan férfiakat emeltek ki, akik a jövő nemzedékeit építik, akik élen járnak az értékek örökítésében, példamutatásban, nevelésben. 
Az eseményen az előkelő Agrár Különdíjat Dr. Németh Zoltán, a Capriovus Kft. ügyvezető igazgatója vehette át. 
Ez a díj nem egy kiragadott teljesítményt jutalmaz, hanem egy elhivatott ember életének munkáját, annak eddig elért eredményeit hivatott elismerni, példaként állítani a következő generációk számára.
Hogyan is lett a sikeres vállalkozó, épített fel egy immáron 30 éve profitábilis és az innovációkra is nyitott vállalkozást?  Erre kerestem a válaszokat Dr. Németh Zoltánnal beszélgetve.

Hogyan kezdődött a családi vállalkozás, a Capriovus Kft. története? Volt-e Önnek valamilyen családi indíttatása? Kötődött-e korábban a tojásfeldolgozó iparághoz, mezőgazdasághoz?

A rendszerváltozás idején, az agrárium privatizációjakor, feleségemmel együtt egy mezőgazdasági nagyüzemben dolgoztunk, mint agrármérnökök. A tulajdonunkba került kárpótlási jegyekkel mintegy 70 hektár termőföld jutott a bitokunkba, ami a megélhetésünkhöz önmagában kevésnek tűnt. Hosszas latolgatás, próbálkozások és piaci elemzések után úgy döntöttünk, hogy egy gépészmérnök kollégánkkal együtt, belefogunk a tojásfeldolgozó üzem alapításába, amely tevékenység csak csírájában volt jelen akkoriban Magyarországon. Míg Amerikában, Nyugat-Európában a fogyasztás jelentősebb részét a korszerűbb és biztonságosabb feldolgozott, pasztőrözött termékek adták, addig hazánkban még csak ismerkedtünk vele.  
     
Milyen termékek jelentik ma a cég fő profilját?

Az elmúlt közel 30 év alatt sokat fejlődött és bővült az általunk előállított termékek köre, de egyelőre többségüket, mint alapanyagot értékesítjük a legkisebbektől a legnagyobb élelmiszeripari vállalatok részére. Az utóbbi évek újdonsága, hogy elkezdtünk nyitni legújabb termékeinkkel a közvetlen fogyasztók felé, melyeket kifejezetten a részükre fejlesztünk. Üzletpolitikánk alapeleme az élelmiszerbiztonság és a nyomon követhetőség a szántóföldtől az asztalig, ennek jegyében gondoltuk tovább fejlesztéseinket.    

Milyen ütemben és hogyan fejlesztik a technológiát?

Amikor elindult a vállalkozás egyértelműen a nyugati tendenciákat próbáltuk követni. Ma már eljutottunk oda, hogy a legmodernebb berendezésekkel rendelkezünk és bizonyos területeken, mint például UHT pasztőr, az élvonalba kerültünk. 
 

Mennyire manufakturális a vállalat? Hány főt foglalkoztatnak?

Korszerű, jelentős mértékben automatizált berendezésekkel rendelkezünk, nagyjából 70 fővel állítjuk különféle tojástermékeinket, évi több mint 150 millió db tojást dolgozunk fel. Amire különösen büszkék vagyunk, hogy több mint 20 mérnök, felsőfokú végzettségű ember dolgozik a Capriovus Kft-nél.  

Kik a termelőik, honnan szerzik be a nyersanyagot?

Kisebb részt saját magunk állítjuk elő, döntő többségében hazai alapanyagból dolgozunk, de általában bizonyos speciális termékek előállításához külföldről is hozunk be tojást.

Kik a vásárlóik, elsősorban milyen cégek?

Minden olyan vásárló, aki biztonságos, megbízható alapanyagból készült, értékarányos tojásterméket szeretne vásárolni. A legkisebb kiszereléstől (1kg) akár tartályos mennyiségig. Cukrászok, pékek, szállodák, éttermek, édesipar, tésztaüzemek, majonéz előállítók stb. Minden olyan termék előállítója, amelyhez tojás kell és fontos az élelmiszer biztonság és környezett tudatosság. Kevesen gondolnak arra, de a tojáshéj is veszélyes hulladék, ennek ártalmatlanításának terhétől is megkíméljük termékeink vásárlóit.  

Ki tudnak-e elégíteni speciális piaci igényeket?

Nyitottak vagyunk mindenféle vevői igényre, akár közös fejlesztésekre is készen állunk. Van több olyan termékünk is, amelyik így jött létre. Rendelkezünk speciális tanúsítvánnyal is, amely elengedhetetlen az osztrák, vagy német piacra való bekerüléséhez. Vevői igényre képesek vagyunk Halal és Kóser tanúsítású termék szállítására is. 

Hogyan sikerült nagy gyorsétterem láncok beszállítói státuszát elnyerniük?

Ezekben az esetekben még kiemeltebb fontosságú az azonos minőség és az élelmiszerbiztonság. Szerencsére ezeknek az elvárásoknak mindig sikerült megfelelnünk és saját minőségi rendszerünket is folyamatosan fejlesztjük.

Mennyire gazdálkodnak saját forrásból, illetve támogatásokból, hitelekből?

Fejlesztéseinket alapvetően saját forrásból végeztük, igyekeztünk elkerülni a banki hiteleket. Ha van rá lehetőség, támogatásokra is pályázunk.

Milyen versenytársakkal néztek, néznek szembe itthon és a térségben? Erős volt a szelekció?

Szerencsére a vállalat alapításakor nem a konkurencia, hanem a piac kiépítése volt a legnagyobb kihívás. A határok relatív zártsága illetve a védővámok lelassították, hogy dömpingárral lerohanják külföldi tőkeerős vállalatok a hazai piacot. Ez relatív biztonságot jelentett. Az EU csatlakozás elérésekor már sikerült stabilizálni a vállalkozást. Ebben jelentős szerepe volt egy osztrák partnernek is.
Napjaink legnagyobb kihívása a silány minőségű, de olcsó import beáramlása. 

Mi volt a 30 éves fennmaradás titka Ön szerint?

Nem hiszem, hogy van különös titok. Mindig sokat dolgoztunk és fontos volt, hogy minden partnerünk számára megbízhatóak legyünk. Sikerült megfelelő válaszokat adni az állandóan változó kihívásokra. Ez nem könnyű feladat, hiszen szinte mindenki tudja, az élelmiszeripar nem egy profitábilis ágazat, ez behatárolja lehetőségeinket és mindig napra készen kell lennünk. Még szerencse azért, hogy enni azért mindig kell. 

Mennyire kellett az évek során feláldoznia a szabad és családdal töltött idejét a vállalkozásért?

Különösen a vállalkozás beindítása volt nehéz, de minden cég életében vannak kifejezetten nehéz időszakok. Feleségemmel egyetemista korunk óta ismerjük egymást, és 40 éve boldog házasságban élünk. Úgy gondolom mindig sikerült megteremtenünk a szükséges egyensúlyt a munka és a család között, még ha ez gyakran nem is volt egyszerű. 

Sok szülőt érdekel a válasz arra a kérdésre, hogy hogyan sikerült rávennie gyermekeit arra, hogy a vállalkozásában lássák meg jövőjüket? Hogyan találták meg a helyüket a cég életében?

Igazából nem volt szükség arra, hogy rá vegyem Őket, szinte észrevétlenül nőttek bele. Kisgyerek koruk óta életük része volt a mezőgazdaság az élelmiszerfeldolgozás és így magától értetődött, hogy ez irányba tanuljanak tovább. Az idősebb agrármérnök, a fiatalabb pedig élelmiszermérnök lett. 

Mennyire tudják megosztani a feladatokat és a felelősséget? Ki az, aki az innováció felé viszi a Kft?

Úgy gondolom sikerült megtalálni a kiegyensúlyozott megoldást. Feleségem a cég gazdasági vezetője, Zoltán fiamhoz tartoznak a bel- és külföldi beszerzések és értékesítések, Csabához a termelés, beruházás és az innováció. Mindkét fiú elkötelezett az újdonságok iránt és PhD tudományos fokozattal rendelkeznek. Természetesen munkájukat lelkes vállalati és kívülről bevont szakértő csapat segíti.

Honnan jött a kapcsolat és közös munka a Műszaki Egyetemmel és a Szent István Egyetemmel?

Jelentős előre lépés volt a vállalat életében, amikor elkezdtünk tojáspor gyártással foglalkozni. 1995-ben terveztük egy tojásporítóüzem létrehozását. A berendezés megtervezésére és kivitelezésére végül a Műszaki Egyetemet bíztuk meg. Az együttműködés olyan sikeres volt, hogy két év elteltével második porító berendezés elkészítésére is felkértük Őket. 
Az azt követő időszakban mindig jelentős szerepet töltöttek be az üzem fejlesztéseiben.
Kezdetektől fogva jelentős szerepet töltött be a vállalat életében a gyártmányfejlesztés. Új szintet jelentett, amikor ezen a téren szorosabb együttműködést tudtunk kialakítani a SZIE/MATE intézményeivel.
 A kapcsolatok nem merülnek ki csupán a közös kutatás fejlesztési tevékenységekben, szorosan együttműködünk az oktatásban is. Gyakran fogadunk hallgatókat szakmai gyakorlatokon és részt veszünk a duális képzésben is, ami kölcsönös előnyökön alapul.   

Meséljen, kérem a ToTu márkanév alatt értékesített termékcsaládjukról!


A ToTu termékcsalád egy egyre bűvölő tejtermék-analóg termékcsalád, mely tagjait túró, sajtkrém, tejföl, tej helyettesítésére a laktózérzékenyek, valamint a tejfehérje allergiások is panaszmentesen fogyaszthatják. Könnyen felszívódó formában tartalmazza a szervezet számára elengedhetetlen esszenciális aminosavakat, amelyek hozzájárulnak a sportolók izomtömeg-növeléséhez, valamint időskorban segítik az izomtömeg megőrzését. Ideális cukorbetegeknek, valamint inzulinrezisztenciában szenvedők számára is, hiszen a ToTu termékek fogyasztása nem emeli meg a vércukorszintet. Hatékony megoldást nyújtanak továbbá a túlsúlyban szenvedőknek, hiszen könnyedén beilleszthetők a csökkentett szénhidráttartalom bevitelen alapuló diéták étrendjébe.

Tervezik-e a külföldi piacok felé történő nagyobb nyitást? Tudnák-e ennek megfelelően növelni a kapacitásukat?

Pillanatnyilag is termékeink több mint 20%-a külpiacokon kerül értékesítésre, de tovább szeretnénk növelni exportunkat. Reményeink szerint nagy szerepe lenne ebben a ToTu termékcsaládnak.
Termelési kapacitásainkat az elmúlt 30 év során folyamatosan bővítettük, ez nem jelenthet különös akadályt a jövőben sem. 

Milyen nehézségeket okozott a pandémia?

Termelésünkre jelentős negatív hatást gyakorolt a pandémia. Vásárlóink egy része nagyon nehéz helyzetbe került. A szállodák döntő többsége bezárt, vagy csak nagyon részlegesen tudott működni. Hasonló helyzetben vannak az éttermek és a cukrászatok is. Egy részük próbálkozik a kiszállítással, vagy elvitelre termel, de ez csak kis része a normál volumennek. Tevékenységünk átstrukturálásával igyekeztünk mérsékelni a kieséseket. A vírus elleni átoltottság növekedésél szerintem már látszanak a biztató jelek.   

Köszönöm, további jó munkát és sikereket kívánunk Önöknek a jövőben is!


Az interjút készítette: Simon Mária